Marjolein Koetsier

Wat lichaamshouding en bewustzijn voor je kan doen.

Lichaamshouding

Ik vergelijk zingen, evenals goed spreken, vaak met het bespelen van een muziek instrument, zoals bijvoorbeeld met het bespelen van de cello. Er zijn drie componenten die in het oog springen bij het maken van een toon op een strijkinstrument.

De cello bestaat uit een klankkast, een strijkstok en de snaren.

Vandaag gaan we het hebben over de klankkast, die ik, als het gaat over stemgebruik, vergelijk met ons lichaam.  Een cello heeft een mooie ronde klankkast, die helemaal gaat resoneren, gaat mee trillen en die de toon draagt.
Hetzelfde zou je kunnen ervaren met je eigen lichaam, wanneer je een klank of een toon maakt. Je bent je eigen klankkast. Wat direct ook duidelijk maakt hoe belangrijk het is, je van dat eigen lichaam, van je eigen klankkast bewust te zijn. In principe kan je in alle standen een toon of klank maken, maar je kunt je ook voorstellen dat, wanneer de klankkast van de cello een deuk heeft, of de hals is verbogen, er dan een minder, of in ieder geval een ander geluid uitkomt. Zo kun je er ook vanuit gaan dat een verkrampte nek, een holle slappe rug of een spanning in je schouders bijvoorbeeld, kunnen maken dat je niet je optimale klank kunt vinden en benutten.
Er zijn allerlei lichaamsoefeningen, die helpen je lijf bewust te worden en die werken aan een goede balans tussen spanning en ontspanning, waardoor jouw energie en jouw klank vrijer kan gaan stromen.

Hieronder geef ik je een aantal lichaamsoefeningen, die je bewust kunnen maken van je eigen lij en je lichaamshouding verbeteren:

  • Je lichaam is goed voelbaar als je het helemaal hebt bewogen. Ga dansen, huppelen, springen en bewegen en voel je lijf daarna heel bewust.
  • Schud je vingers, handen, armen, voeten en benen los.
    Trek je schouders naar je oren omhoog en laat ze daarna vallen.  Draai je schouders naar achter en naar voren. Laat je hoofd op je borst vallen en weer terug. Vervolgens valt het in je nek en weer terug. Doe deze bewegingen allemaal enkele malen achter elkaar.
  • Laat je hele romp voorover vallen, veer lichtjes naar de grond. Zet dan wervel voor wervel weer op elkaar en kom tot stand.
  • Span en ontspan je spieren. Er zit helaas vaak onbewust opgehoopte spanning in je lijf, als gevolg van mentale stress bijvoorbeeld. Deze oefening kan je helpen te ontspannen.
    Begin met je voeten te spannen en te ontspannen en werk zo je hele lichaam langs. Denk ook aan je gezichtsspieren.
  • Een andere mooie bewustwordingsoefening van je lichaam lijkt op de voorgaande oefening. Alleen richt je nu alleen maar je aandacht op de verschillende lichaamsdelen, te beginnen met je voeten. Je scant als het ware je body en voelt hoe de energie stroomt door jouw lichaam. Je probeert je daar helemaal mee te verbinden en heel rustig te zitten of te staan.
  • Zet beide voeten plat op de grond op heupbreedte, de voeten wijzen recht naar voren, het gewicht is verdeeld over beide voeten. Wiebel een beetje van de voorvoet naar de hak en vindt je balans.
    Je knieën zijn los. De rug is lang en recht. De schouders hangen breed en laag. Maak je nek lang en je neus en kin wijzen recht vooruit. De armen hangen los langs het lichaam en je buik is ontspannen.
    Heb het gevoel dat je hoofd zich iets naar voren en omhoog richt en je lichaam meeneemt, zodat je groeit, maar blijf wel de grond voelen onder je voeten. Voel je ruggengraat als een kanaal voor energie, verbonden met de lucht boven je en de aarde onder je.

 

Voel eens goed welke energie er is wakker gemaakt door je bewust te zijn van je lichaam en hoe dit ten goede komt aan je stemgebruik. Een goede lichaamshouding straalt kracht en rust uit en heeft daarnaast ook nog eens een positieve invloed op je mentale gestel. Daarom geeft zingen zoveel energie en is het zo fijn om te doen.

De volgende keer ga ik meer vertellen  over de adem.

Wil je zelf ervaren hoe dit werkt en uitgebreider leren hoe jij je stem goed kunt gebruiken, zodat je presentaties veel meer succes hebben? Kijk dan eens op Vanzelfsprekend presenteren

Dè online basistraining om je stem te leren kennen en in te zetten voor een pakkende performance.

Klankvolle groet.

Marjolein Koetsier
Zangeres, presentatie- en stemcoach, carrièrecoach voor musici. Auteur Stembalans, over de stem als instrument voor persoonlijke ontwikkeling.

Laat een bericht achter

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.