De eerste stappen, die je als muzikaal ondernemer moet zetten naar meer winst.

Stappen naar meer werk en winst: Marketingstrategie voor muzikale ondernemers.

Krijg jij het als musicus al Spaans benauwd, wanneer je alleen maar denkt aan woorden als commercieel, marketing en muzikale onderneming?

Ja, je wilt optreden, concerten, ‘gigs’ en voldoende leerlingen. Je wilt ‘gewoon’ lekker met muziek bezig zijn en daar geld mee verdienen, maar die hele ‘ondernemersrompslomp’ kan je gestolen worden. Herkenbaar of niet?

Maar hier zit nou juist het addertje! Om gewoon lekker te musiceren en daar geld mee te verdienen, moet je iets doen. Het werk komt doorgaans niet vanzelf naar je toegelopen. En commercieel betekent niet veel anders, dan dat er winst wordt gemaakt in een bedrijf. Niks mis mee!!! En je bent nou eenmaal een bedrijf, wanneer je zelfstandig opereert als musicus.

Ik weet nog heel goed, dat ik afgestudeerd was als klassiek zangeres en dacht: oké, wat nu? Voorzingen, voor wie, waar? Lesgeven, hoe kom ik aan leerlingen? En toen was het culturele klimaat nog een stuk vriendelijker dan nu. Maar…., er was geen internet! En wat dat betreft zijn een heleboel zaken wel een stuk gemakkelijker en tsja…. mopperen, dat het culturele klimaat zo slecht is, helpt jou niet aan meer werk. Wat dan wel?

Laten we beginnen met een strategie.

  • Stap 1: Bepaal wie je doelgroep is.

Het begin van je strategie is het bepalen van je doelgroep. Wie is je publiek, wie zijn je leerlingen of te wel, wat is je doelgroep?

Je doelgroep, dat zijn die mensen, die het meest waarschijnlijk kopen, wat jij te bieden hebt. Die jou gaan betalen.
Bepaald niet onbelangrijk dus!

Bedenk eens voor wie je het liefst wilt musiceren? En wie is je liefste leerling of publiek?
Is je publiek wel je doelgroep, of is dat eerder een producent, dirigent of het bestuur van een oratorium vereniging ? Wie betaalt jou uit? Waar kun je terecht met jouw optredens? Bij wie? Het is goed om dit duidelijk te hebben, zodat je de juiste personen kunt benaderen.

Een agent of impresario fungeert als contact persoon tussen jou en de werkgever en kan je helpen naar meer werk en/of audities. En hoewel dit niet je doelgroep is, want zij betalen je niet, is het belangrijk deze te kunnen inschakelen.

En wat betreft jonge muziekleerlingen zijn hun ouders jouw doelgroep en niet de kids, want die betalen je niet. En wat vind jij je leukste leerling, wie geeft je energie of wie zuigt je leeg. En wil je dat eigenlijk wel?
Misschien regel jij zelf je concerten? Wie schrijf je dan aan? Voor wie wil je optreden, voor wie is jouw muziek aantrekkelijk?

Realiseer je goed, dat ‘iedereen’ geen doelgroep kan zijn. Want, hoe bereik je iedereen?

Zie je doelgroep als één persoon! En heb daar een duidelijk beeld van.

  • Stap 2: Waar help je je doelgroep mee?

Vraag je vervolgens af, wat jij als musicus voor je doelgroep kunt betekenen.

Welk ‘probleem’ los je voor hen op? Hoe help je hen? Wat willen ze?
Ga eens bij jezelf te rade, welke behoefte jij vervult voor je doelgroep. Als musicus moet je daar even wat dieper over nadenken, maar het is belangrijk! Waar help jij je doelgroep mee?

Maak eens een lijst van wat jij zou kunnen betekenen. Bijvoorbeeld, ik roep maar even wat:

  • Je bent een super betrouwbare musicus op alle fronten. Muzikaal, vocaal en sociaal. Of je blinkt uit in een specifiek genre.
  • Je geeft de ‘kids’ van je doelgroep een muzikale opvoeding mee. En wat te denken van de ontwikkeling van hun brein! Een investering voor het leven! ( En je houdt ze ook nog van de straat!)
  • Je geeft je doelgroep een heerlijke avond met prachtige muziek, je brengt ontspanning, ontroering in hun leven. Ze zijn even vrij van zorgen en helemaal in het hier en nu.
  • Je leert hen muziek kennen, òf door les te geven òf door op te treden of door allebei. Muziek als troost of als ultieme energiegever.

 

Als je dit helder hebt, ga je het communiceren met je doelgroep. Als eerste op je website en in je social media berichten. Wanneer je zo ver bent in een nieuwsbrief en in je blogs of vlogs, wanneer je daar voor kiest.

Dit is het allereerste wat je moet doen als muzikaal ondernemer: bepaal je doelgroep en hun ‘probleem’, hun behoefte.

Ga dus niet vertellen wat je doet, maar wat het je doelgroep oplevert! Wat hebben ze aan jouw specifieke bijdrage? Het interesseert ze niet welke methode je gebruikt, je doelgroep wil weten wat het oplevert.

Behalve dat je duidelijker hebt, voor wie je wat doet, wie je waar mee helpt, is het ook goed om voor jezelf duidelijk te hebben, wat het belang van jouw muzikale bijdrage is. Je doelgroep mag blij zijn dat jij er bent! Ook al voelt het misschien niet altijd zo. Deze ‘mindshift’ is heel belangrijk!

 

Kijk ook eens bij ‘Beter leven van je muziek’, dè carrière training voor gepassioneerde musici, die meer uit hun passie willen halen en waar je nog veel meer strategieën leert, die jouw winst en plezier zullen brengen als musicus. Binnenkort ook online!

Of ontvang hier mijn gratis e-book met tips en tools over muzikaal ondernemen.

Ik ben ook heel benieuwd, hoe het met jou gaat in je muzikale onderneming. Wat gaat goed en waar loop je tegen aan? Laat het me weten, ik lees het graag onder dit blog, zodat ik je nog beter kan helpen.

Op jouw muziek!

Marjolein Koetsier

 

 

Marjolein Koetsier
Zangeres, presentatie- en stemcoach, carrièrecoach voor musici. Auteur Stembalans, over de stem als instrument voor persoonlijke ontwikkeling.
  1. Pingback: marjolein-koetsier.nl Commerciële marketing strategie voor musici, deel 2. - marjolein-koetsier.nl

  2. Pingback: marjolein-koetsier.nl 4 stappen die je als musicus moet nemen voor succesvolle muziekpraktijk

Laat een bericht achter

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.