7 houding tips tegen hoofdpijn na het zingen.

Hoofdpijn na het zingen?

Onlangs kreeg ik de vraag, wat te doen bij of aan hoofdpijn na het zingen.
Dat schijnt nogal eens voor te komen. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling! Tijd voor een blog hierover.

Het meest aannemelijk is, dat deze hoofdpijn na het zingen voortkomt uit een verkeerde houding tijdens het zingen.

Eerst nog maar even een korte uitleg over je zang instrument.

Je stem dat ben jij! Jij bent je instrument bij spreken en zingen. Je stembanden worden ondersteund door je adem, een goede houding en een makkelijke heldere articulatie.

Vergelijk het maar met een instrument. De cello bijvoorbeeld heeft een klankkast, een strijkstok en snaren. Wij hebben ons lichaam: de klankkast, onze adem: de strijkstok en onze stembanden: de snaren.

En alles begint met een goede klankkast en een goede lichaamshouding!

Wat is een goede lichaamshouding? Een goede houding faciliteert je adem en de adem helpt je stembanden te gaan trillen en een klank te maken. Je klankkast bepaalt jouw unieke geluid, want iedereen is anders gebouwd. Hoe beter je houding en je adem, hoe makkelijker je klankkast gaat resoneren en klinken. Je resoneert van je hoofdholtes, borstholte tot in je tenen. En dat geeft die fantastische energie! Daarom is zingen zo gezond en geeft een goede houding ook nog eens zo veel meer uitstraling!

Spanningshoofdpijn

Maar wanneer jij tijdens het zingen stiekem je kracht te veel uit je schouders haalt i.p.v. uit een ondersteunende adem, omdat je er te slap bij staat, dan gaat het mis. Er treedt spanning op in je schouders. Of je zet je kaken vast en zingt met een veel te brede mond stand als een breedbekkikker’ dan kan overbodige spanning in je nek ontstaan. Net zoals, wanneer je bijvoorbeeld je hoofd te veel naar voren houdt. Al deze verkeerde spanning kan ervoor zorgen dat je spanningshoofdpijn krijgt. Ga dus goed onderzoeken hoe je erbij staat of zit tijdens het zingen. Of oefen eens voor de spiegel en let op wat er met je lichaam gebeurt, zonder dat jij daar erg in hebt.

Hoe dan wel?

Lees  de 7 tips voor goede lichaamshouding en let vooral op tip 5 en 6.

  1. Zet je voeten stevig op de grond, iets uit elkaar op schouder breedte. Voel alsof het zuignappen zijn. Of denk vanuit de holte van je voet wortels de grond in, die steeds dikker worden.
  2. Strek je benen en voel een opwaartse kracht. Let op dat je je knieën niet over strekt.
  3. Denk je staartbeentje lang en trek het tussen je benen. Alsof je een staart tussen de benen hebt. Je bekken kantelt dan iets naar voren.
  4. Hef je borstbeen.
  5. Laat je schouders laag naar beneden hangen, alsof je aan iedere arm een zware tas draagt.
  6. Maak je nek lang en je hals kort.
  7. En blijf altijd voelen, dat er beweging is in je lijf. Verstar niet, maar voel de energie stromen en stromen en stromen.

 

Klaar om te gaan klinken?

Op deze manier zul je veel prettiger gaan zingen. Maar het vergt wel oefening en feedback omdat het van die onbewuste dingen zijn. Omdat je op de automatische piloot zo snel in de verkeerde houding schiet bij die hoge toon bijvoorbeeld.

Extra tip.

Wanneer je er echt niet uitkomt, zoek dan hulp. Zoek een goede zangdocent, die vanuit jouw als totaal persoon werkt. Die weet over houding en adem, die begrijpt waar spanning vandaan kan komen en die weet hoe dat op te lossen.

Heel veel plezier met je zang!

Laat me eens weten hoe jij hier mee omgaat. Heb je nog lol in het zingen en krijg je er energie van? Of zit je met hoofdpijn na je kooravond. Meer weten en leren? Download nu mijn gratis e-book ‘Verras met je zang’

Je kunt hier mijn e-book downloaden.

En ik ben benieuwd naar je reactie.

Klankvolle groet,

Marjolein

 

Marjolein Koetsier
Zangeres, presentatie- en stemcoach, carrièrecoach voor musici. Auteur Stembalans, over de stem als instrument voor persoonlijke ontwikkeling.

Laat een bericht achter

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.