default logo

Marketing stappen naar meer winst voor musici, deel 1.

Stappen naar meer winst: Marketingstrategie

Krijg jij het als musicus al Spaans benauwd, wanneer je alleen maar denkt aan marketingstrategie?
Heb je geen idee waar ik het over heb en wat je zou kunnen doen, wanneer het gaat om het voeren van een muzikale onderneming?

Ja, je wilt optreden, concerten, ‘gigs’ en voldoende leerlingen. Je wilt ‘gewoon’ lekker met muziek bezig zijn en daar geld mee verdienen, maar die hele ‘ondernemersrompslomp’ kan je gestolen worden. Herkenbaar of niet?

Maar hier zit nou juist het addertje! Om gewoon lekker te musiceren en daar geld mee te verdienen, moet je iets doen. Het werk komt doorgaans niet vanzelf naar je toegelopen. En commercieel betekent niet veel anders, dan dat er winst wordt gemaakt in een bedrijf. Niks mis mee!!!

Ik weet nog heel goed, dat ik afgestudeerd was als klassiek zangeres en dacht: oké, wat nu? Voorzingen, voor wie, waar? Lesgeven, hoe kom ik aan leerlingen? En toen was het culturele klimaat nog een stuk vriendelijker dan nu. Maar…., er was geen internet! En wat dat betreft zijn een heleboel zaken wel een stuk gemakkelijker en tsja…. mopperen, dat het culturele klimaat zo slecht is, helpt jou niet aan meer werk. Wat dan wel?

Laten we beginnen met een strategie.

  • Stap 1: Bepaal wie je doelgroep is.

Het begin van je strategie is het bepalen van je doelgroep. Wie is je publiek, wie zijn je leerlingen of te wel, wat is je doelgroep?

Je doelgroep, dat zijn die mensen, die het meest waarschijnlijk kopen, wat jij te bieden hebt. Die jou gaan betalen.
Bepaald niet onbelangrijk dus!

Bedenk eens voor wie je het liefst wilt musiceren? En wie is je liefste leerling of publiek?
Is je publiek wel je doelgroep, of is dat eerder een producent, agent of impresario? Waar kun je terecht met jouw optredens? Bij wie? Het is goed om dit duidelijk te hebben, zodat je de juiste personen kunt benaderen.

Wat betreft jonge muziekleerlingen bijvoorbeeld, zijn hun ouders jouw doelgroep en niet de kids, want die betalen je niet. En wat vind jij je leukste leerling, wie geeft je energie of wie zuigt je leeg. En wil je dat eigenlijk wel?
Misschien regel jij zelf je concerten? Wie schrijf je dan aan? Voor wie wil je optreden, voor wie is jouw muziek aantrekkelijk? Wat kan je betekenen voor een impresario?

Realiseer je goed, dat ‘iedereen’ geen doelgroep kan zijn. Want, hoe bereik je iedereen?

Zie je doelgroep als één persoon! En heb daar een duidelijk beeld van.

  • Stap 2: Waar help je je doelgroep mee?

Vraag je vervolgens af, wat jij als musicus voor je doelgroep kunt betekenen.

Welk ‘probleem’ los je voor hen op? Hoe help je hen? Wat willen ze?
Ga eens bij jezelf te rade, welke behoefte jij vervult voor je doelgroep. Als musicus moet je daar even wat dieper over nadenken, maar het is belangrijk! Waar help jij je doelgroep mee?

Maak eens een lijst van wat jij zou kunnen betekenen. Bijvoorbeeld, ik roep maar even wat:

  • Je geef je agent een super betrouwbare musicus op alle fronten. Muzikaal, vocaal en sociaal. Of je blinkt uit in bepaalde vaardigheden, waar dat specifieke impresariaat behoefte aan heeft.
  • Je geeft de ‘kids’ van je doelgroep een muzikale opvoeding mee. Een investering voor het leven! ( En je houdt ze ook nog van de straat!)
  • Je geeft je doelgroep een heerlijke avond met prachtige muziek, je brengt ontspanning, ontroering in hun leven. Ze zijn even vrij van zorgen en helemaal in het hier en nu.
  • Je leert hen muziek kennen, òf door les te geven òf door op te treden of door allebei. Muziek als troost of als ultieme energiegever.

 

Vervolgens ga je dit communiceren. Als eerste op je website en in je social media berichten. Wanneer je zo ver bent in een nieuwsbrief en in je blogs of vlogs, wanneer je daar voor kiest.

Dit is het allereerste wat je moet doen als muzikaal ondernemer: bepaal je doelgroep en hun ‘probleem’.

Ga dus niet vertellen wat je doet, maar wat het je doelgroep oplevert! Wat hebben ze aan jouw specifieke bijdrage?

Behalve dat je duidelijker hebt, voor wie je wat doet, wie je waar mee helpt, is het ook goed om voor jezelf duidelijk te hebben, wat het belang van jouw muzikale bijdrage is. Je doelgroep mag blij zijn dat jij er bent! Ook al voelt het misschien niet altijd zo. Deze ‘mindshift’ is heel belangrijk!

  • Hoe je je doelgroep kunt bereiken, vertel ik in het volgende blog, Marketingstrategie voor music, deel 2.

 

Of kom naar ‘Leven van je muziek’, dè carrière training voor gepassioneerde musici, die meer uit hun passie willen halen en waar je nog veel meer strategieën leert, die jouw winst en plezier zullen brengen als musicus.

Omdat ik het heel erg belangrijk voor je vind, dat jij die tools krijgt, waarmee je meer uit je muzikale onderneming kunt halen, heb ik je investering extra laag gehouden.

 

Kijk snel voor meer informatie en om je hier aan te melden voor Leven van je muziek!

 

Of ontvang hier mijn gratis e-book met tips en tools over muzikaal ondernemen.

Ik ben ook heel benieuwd, hoe het met jou gaat in je muzikale onderneming. Wat gaat goed en waar loop je tegen aan? Laat het me weten, ik lees het graag onder dit blog, zodat ik je nog beter kan helpen.

Op jouw muziek!

Marjolein Koetsier

 

 

Marjolein Koetsier

Zangeres, presentatie- en stemcoach, carrièrecoach voor musici.
Auteur Stembalans, over de stem als instrument voor persoonlijke ontwikkeling.

  1. Pingback: marjolein-koetsier.nl Commerciële marketing strategie voor musici, deel 2. - marjolein-koetsier.nl

Laat een bericht achter

*

captcha *